Pe 24 martie 1883, într-unul din ziarele centrale ale
Sankt-Petersburgului, apare un articol despre expoziţia de
pictură unde va fi expusă, în premieră, ultima lucrare a lui Ivan Kramskoy
- “Necunoscuta”.
“O doamnă într-o trăsură, la ora promenadei pe prospectul Nevsky, între
orele trei şi cinci după amiază, înveşmântată într-o haină de catifea cu blană,
de o frumuseţe oacheşă, arogantă, semi-ţigănească” – aşa o descria scriitorul
Petr Boborâkin în acel articol. În următoarele zile aproape tot Sankt-Petersburgul
s-a înghesuit, intrigat, s-o vadă pe misterioasa necunoscută…
Luat prin
surprindere de acest interes exagerat al publicului şi nefiind în stare să-şi
stăpînească emoţiile, Kramskoy a plecat de la expoziţie, hotărând să se
întoarcă doar spre sfârşitul ceremoniei de deschidere. Dar, când s-a întors, deja de la uşă
mulţimea entuziasmată l-a ridicat pe braţe şi l-a dus înăuntru. Succesul
era fulminant. Erau prezenţi duci şi industriaşi, comercianţi şi bancheri,
scriitori şi artişti, studenţi la arte şi colegi de breaslă.
-Spune, cine e? – insistau
prietenii intrigaţi.
- O necunoscută.
- Zi-i cum vrei, dar spune-ne
, de unde ai găsit-o?
- Am inventat-o.
- Totuşi, ţi-a pozat vreun model?
- Poate…
Însă, cu toată atmosfera
euforică din jurul său, artistul era disperat şi descurajat. La expoziţie
venise, dar şi plecase imediat prietenul lui de suflet, bogatul mecenat
Tretiakov, care preţuia opera lui Kramskoy mai presus de toţi banii şi care îl
cunoştea cel mai bine pe artist. Tretiakov cumpărase până la acel
moment toate lucrările disponibile ale prietenului sau, el fiind cel
mai fidel susţinător financiar şi sincer admirator al
operei acestuia. De data aceasta însă, Tretiakov a
stat un timp în tăcere, contemplând portretul, a ascultat îngândurat speech-urile
admirative apoi, fără să spună o vorbă, s-a întors şi a plecat de
la recepţie…
Adevărul despre această lucrare rămâne şi azi o taină bine
încuiată. Asta pentru că, în ciuda multiplelor bârfe şi
supoziţii, Kramskoy nu a lăsat nicăieri, nici măcar în
jurnalele sale intime sau în corespondenţa personală bogată vreo
informaţie sau vreo aluzie cât de mică în acest sens - nimeni,
nici chiar apropiaţii nu au văzut, când a pictat-o şi nici
cine i-a pozat.
Una dintre variantele,
conform căreia portretul reprezintă o femeie întreţinută,
demi-monde, o metresă, (titlu considerat o mare ruşine pentru o
femeie la acea vreme) este confirmată de principalul
cercetător şi istoric al galeriei Tretiakov
din Sankt- Petersburg, Tatiana Carpova. Ea susţine că mecenatul Tretiakov,
care odată, într-o discuţie cu scriitorul Lev Tolstoi i-a spus acestuia că el
achiziţionează pentru galeria sa de artă tot ce este mai de preţ în arta rusă,
cu excepţia obscenităţilor, a intuit în această lucrare ceva nu neapărat vulgar,
ci adulterin, sfidător, contra moralei. Din acest motiv nu a dorit să-l
cumpere.
De altfel, mulţi
critici de artă au supranumit tabloul “Dama rusă cu camelii”, sugerând că
protagonista îşi câştiga existenţa vânzându-şi corpul.
Argumentele erau următoarele: portretul fusese expus în martie
1883, iar eroina era imbrăcată după ultima modă din Paris, sezonul iarna 83. Pe cap Necunoscuta
poartă o pălărie cu pană de la “Francisc”, cel mai luxos model al
sezonului, este îmbrăcată cu un mantou de croială “Skobelew”, de asemenea
ultimul “răcnet” şi poartă mănuşi fine suedeze, extrem de scumpe.
Acele modele ultra-noi nici măcar nu apăruseră încă în
Sankt-Petersburg şi, având în vedere că marile familii de aristocraţi
ruşi erau la acea vreme destul de scăpătate, o aristocrată veritabilă nu
şi-ar fi putut permite luxul de a comanda ultimile modele de haine de la marile
case de modă din Paris.
O doamnă din înalta
societate, de viţă nobilă, purta cu demnitate, desigur,
doar lucruri clasice, de calitate, dar cu un pas în urma modei. Asemenea
mofturi îşi puteau satisface doar fiicele comersanţilor proaspăt îmbogăţiţi de
prin provincie, ahtiate să cumpere de la blănuri şi diamante, până la
titluri nobiliare, sau femeile întreţinute, amantele marilor bogătaşi. Doar
aceste categorii de femei îşi permiteau să fie în pas cu moda mondială, încă de
la începutul sezonului. În concluzie, această versiune sugerează că chipul
femeii din tablou este unul colectiv, pictat de pe mai multe modele-curtezane,
fiecare din ele împrumutând chipului femeii din imagine câte ceva din
trăsăturile sale – rezultând amanta de lux tipică a acelor vremuri.
O a doua variantă are
legătură cu cel mai mare scandal romantic de la acea vreme. Protagonişti –
ţarul Alexandru al II-lea (tatăl lui Nicolae al II-lea) şi frumoasa
contesă Ekaterina Dolgorukaya, care trăiau o poveste de iubire
interzisă de peste 14 ani.
Ţarul fusese un mare fustangiu şi admirator al frumuseţii feminine dar,
întîlnind-o la vârsta de 47 de ani pe frumoasa de viţă nobilă, de numai 18 ani,
el s-a îndrăgostit atât de tare, încât a întrerupt orice relaţii apropiate atât
cu alte femei, cât şi cu propria soţie, ţarina Rusiei, declarându-i Ecaterinei
că ea este unica şi adevărata lui soţie în faţa lui Dumnezeu şi că o va lua de
soţie în mod legal, de îndată ce va avea posibilitatea.
De altfel, Alexandru s-a ţinut de cuvânt şi ei s-au şi căsătorit în
secret, după aproape 15 ani, având deja trei copii măricei, la un an după
moartea ţarinei. La vremea când Kramskoy începuse să picteze portretul, prin
1880, scandalul era în floare, curtea renegând-o pe Ecaterina şi copiii ei,
deoarece se răspândise zvonul că Alexandru al II-lea ar vrea s-o cazeze pe
iubita sa în palatul Imperial, nu departe de apartamentele proprii, unde era şi
impărăteasa, grav bolnavă. Familia regală, copiii legali se opuneau cu
vehemenţă.
Deci Necunoscuta ramane una dintre cele mai misterioase lucrări a celebrului pictor rus. Acest
lucru se datorează faptului că Ivan Kramskoy, în ciuda tuturor insistenţelor, a
refuzat categoric să dezvăluie vreodată identitatea femeii din portret sau să
dea detalii legate de persoana ei -atitudine care îi era total nespecifică. Atunci când era întrebat cine este
protagonista, artistul răspundea invariabil: “O necunoscută”…
Se mai spune că modelul s-ar fi dus la Kramskoy şi i-ar fi comandat acest portret, cerând
ca pe fundal să apară palatul imperial Anicikov, unde Ţarul locuia
cu soţia şi copiii legali, iar ea să fie înfăţişată cu o expresie anume a feţei,
una care să-i exprime întregul dispreţ pentru convenienţele şi
ipocrizia vremii şi pentru opinia publică. Soarta a vrut ca în timp ce se
picta portretul, ţarina să moară, iubiţii să se căsătorească însă, la
scurt timp, destinatarul - ţarul Alexandru al Rusiei, să fie ucis
într-un atac terorist cu bombă, iar Ecaterina, devenită soţia lui
morganatică (aşa se numeau căsătoriile capetelor încoronate, care nu dădeau
drept de preempţiune la tron), devastată de moartea bărbatului iubit, să
părăsească Rusia definitiv, exilată, rămânănd fidelă
memoriei lui Alexandru până în ultima zi a vieţii sale, în 1922. Apucaseră
să trăiască la palatul imperial, împreună cu cei trei copii ai lor, puţin mai
mult de un an – probabil cel mai fericit din viaţa lor. Astfel,
nerevendicat, tabloul “Necunoscuta” rămâne în patrimoniul statului
rus.
Care dintre cele două
variante ale istoriei sale este cea adevărată – rămâne un mister până în ziua
de azi… Oricum, fascinante ambele poveşti!
(din arhiva Blondei Ironice)
Cred ca ambele povesti sunt bune pentru a le filma, a face filme! Foarte frumoase!
RăspundețiȘtergereLa fel ca si tabloul!
Sa ai o saptamana minunata!
Multumesc la fel Minnie!
ȘtergereAm citit articolul cu mare placere.Mi-a placut si te felicit.Un tablou foarte frumos.Cred ca,daca intr-adevar "necunoscuta" nu afost inventata...a fost foarte frumoasa.
RăspundețiȘtergereMa bucur ca ti-a placut, draga mea!
ȘtergereMultumesc pentru vizita!
Foarte frumoasa ''necunoscuta''si deosebit de interesante variantele !Eu cred mai mult in a doua varianta, deoarece Kramskoy era, in acea vreme foarte apreciat si picta in stil realist-romantic,deci dupa natura;Tretyakov era apreciat ''critic'' de arta, bogat,care recunoscand persoana pictata,a preferat,ca si Kramskoy,tacerea !
RăspundețiȘtergerePictura ramane de exceptie !Felicitari ! Naica
Multumesc Naica! Seara placuta :)
Ștergerecate povesti legate de operele unor artisti!!! multumesc frumos pentru aceasta placuta lectura - cat despre pictura: este intr-adevar deosebita!!!
RăspundețiȘtergereCu placere!
ȘtergereCe intersant...parca intreaga poveste e un roman rus plin de intrigi...imi place mai mult prima poveste:). Nu este foarte frumoasa doamna insa aerul acesta de superioritate si aroganta, putin acid, caustic, care se potriveste mai mult cu o femeie de 40 decat cu una de 18 (cam atat cred ca avea modelul) ii da o nota asa de dramatism si te face curios sa afli, sa te mai uiti inca o data si inca o data...
RăspundețiȘtergereMa bucur ca ti-a placut, Anca! :)
RăspundețiȘtergereSeara placuta!