Brodatul are o istorie lungă în China. Originele lui sunt strâns  legate de creşterea viermilor de mătase şi de producerea mătăsii.  Creşterea viermilor de mătase şi torsul firelor de mătase au început cu  4-5 mii de ani în urmă. Arta brodatului s-a dezvoltat pe măsura  apariţiei şi dezvoltării produselor din mătase. La început, brodatul se  realiza cu fire de mătase pe o pânză de mătase. Cărţile antice  consemnează că, cu peste 4000 de ani în urmă, liderii triburilor etnice  trebuiau să poarte costume brodate  la manifestările festive. În 1958, intr-un mormânt al dinastiei Chu,  din localitatea Changcha, din partea sudică a Chinei, au fost  descoperite articole brodate cu motive ale dragonului şi fenixului, care  datează din epoca Statelor Combatante, cu peste 2000 de ani în urmă.  
Arta brodatului în China s-a dezvoltat în timpul dinastiei Han  (206 î.H. - 220 era noastră), devenind în dinastiile Tang şi Song (anii  618-1279) un meşteşug care trebuie însuşit de fiecare femeie, calitatea  broderiei fiind unul din criteriile după care erau  clasificate fetele gata de măritiş. În satele Suzhou, din partea estică  a Chinei, fiecare familie creştea viermi de mătase şi se ocupa de  broderia de mătase. Produsele broderiei sunt clasificate în produse de  uz casnic şi produse ornamentale. În prima categorie intră feţele de  plapumă, batistele, papucii, perdelele etc. Cărturarii participau activ  la creaţia broderiilor ornamentale. Broderile chinezeşti erau strâns  legate de arta caligrafică şi pictura tradiţională.  
Broderia tradiţională chineză a culminat în perioada dinastiilor  Ming şi Qing (anii 1368-1911), formându-se 4 şcoli artistice care au avut  înrâuriri puternice asupra dezvoltării ulterioare a broderiei.  
„Cele  patru şcoli de brodat" sunt din Suzhou, Hunan, Sichuan şi Guangdong.  Broderiile din Suzhou este caracterizată prin măiestria migăloasă,  modelele vii, desenele frumoase şi culoarea minunată. Opera  reprezentativă fiind „Pisica" brodată pe ambele feţe ale unei pânze de  mătase foarte subţirele. Un fir de mătase de grosimea firului de păr  este împărţit în 2, 4, 12,chiar 48 de fire folosite la broderie. Pisica  apare vie şi simpatică din orice unghi al piesei, din faţă sau din  spate. Perechea de ochi este realizată cu firele de mătase în peste 20  de nuanţe de culori. Broderia din Hunan a reuşit să contopească  broderia, pictura, versurile, caligrafia, formând un stil artistic  inedit, piesele semănând cu tablourile. Piesa brodată cu tigrul şi leul  fiind o operă reprezentativă a broderiei în stilul Hunan. Broderia din  Sichuan se caracterizează printr-o proiectare mai simplă  şi culori vii, opera reprezentativă fiind piesa brodată cu peştele.  Broderia de la Guangdong se distinge prin grandoarea sărbătorească şi  efectul de basorelief.  
În afara celor 4 şcoli ale broderiei chinezeşti, există multe  alte stiluri regionale. Etniile minoritare ale ţării noastre, precum cea  uigură, kazahă, mongolă, tibetană, Yi, Miao, Buyi, Jingpo, Bai, Dai au  fiecare un stil specific al brodatului.  
Dintre broderiile de diferite stiluri, s-a desprins cea de păr  care a apărut cu 800-900 de ani în urmă. Această broderie se lucrează cu  fir de păr.  
Pe vastul teritoriu al Chinei, arta tradiţională a brodatului, în  combinaţie cu cultura regională, se afirmă ca o grădină plină cu flori. 
Am urmarit cu mare placere acest documentar despre broderia chinezeasca. E o adevarata arta, plina de migala si daruire!
RăspundețiȘtergereMultumesc Nikola! Imi faci o mare bucurie cu vizitele tale!
RăspundețiȘtergere